donderdag 10 januari 2013

Mens en medemens: Taken niet maken.

Op delicious koos ik voor de casus: 'wat doen als je leerlingen hun taken niet maken?'.
Dit kan je hier lezen.

Er werd over veel gediscussieerd, maar waarover het meest gesproken werd was het feit dat leerkrachten een '0' geven aan een leerling die een taak niet indient. Ik zocht tussen de verschillende reacties naar een bericht waarin ik mij kon vinden.

Hier mijn oplossingen bij het stimuleren om tijdig (= op de gestelde datum) af te leveren. 

Tot voor enkele jaren maakte ik ook gebruik van het systeem één dag te laat min 2 punten, twee dagen te laat min 4 punten, enz. Deze handelswijze leidde echter niet tot het gewenste leerproces: de opgelegde taken worden dan nog snel en vaak ondermaats uitgewerkt + de leerlingen leren omgaan met voortdurend uitstel en verzinnen steeds originelere uitvluchten 
(wel leuk soms). 

Sinds 4/5 jaar verklaar ik, aan het begin van het schooljaar, begrip te hebben wanneer ze een taak 'vergeten' tijdig in te dienen. Redenen voor dit uitzonderlijke uitstel van indienen zijn niet nodig. Uit pure schaamte voor deze slordigheid zullen de leerlingen hemel en aarde verzetten om me de gewenste uitvoering ten laatste 's anderdaags te bezorgen. Er worden geen punten afgetrokken of verwijten gemaakt. Voor taken die nog later zouden worden afgegeven telt de regel van 'vergeten thuis' niet meer; ze werden dan gewoon niet gemaakt een nul is dus terecht. 

De motivaties voor deze afspraak zijn: 
1. taken worden ruim tijdig meegedeeld, waarbij de uiterlijke datum om in te dienen in overleg met de klas wordt bepaald en in de schoolagenda wordt genoteerd, zowel op de dag zelfs als op het studieplanoverzicht. 
2. meestal gaat het gewoon om afwerken van een klastaak, toch kan er ook een zelfstudie of onderzoek opgelegd worden (vooral voor leerlingen van derde graad TSO) 
3. de afspraak wordt regelmatig in herinnering gebracht (de leerlingen doen dit meestal zelf ter bevestiging ervan) 
4. taken plannen behoort tot het leerproces; de deathline respecteren maakt daar deel vanuit 
5. tijdig klaar zijn, alles goed gepland en toch nog vergeten dat belangrijke ding in je boekentas te stoppen kan iedereen overkomen (vooral als je nog andere dingen gelijktijdig wil doen) 
6. Bij de taak krijgen de leerlingen een overzicht van de puntenverdeling. Hierbij staan steeds tips voor uitvoeringen die extra punten (=bonuspunten) opleveren. Vaak gaat het om creatieve uitvoeringen of aanvullingen die tijd vergen en zelden nog snel, na de deadline, te realiseren zijn. Bonusopdrachten werken echt stimulerend: de te verdienen punten hiervoor overstijgen het totaal te behalen maximum, met die verstande dat de leerlingen nooit meer dan het maximum kunnen halen, het helpt dit maximum te benaderen. 


Meer verduidelijking: 

Onze zoon is erg energiek en wil vaak vele dingen op één avond realiseren. Het overkwam hem, helaas meermaals, dat hij een taak uitwerkte, vervolgens aan een andere al begon of een toets voor ging voorbereiden en het studiemateriaal hiervoor boven op de eerste taak legde en zo â€Ëœvergatâ€â„¢ de gewenste taak in zijn boekentas te steken. 

De dochter toonde zich in vergelijkbare situatie sterker. Zij verzocht de leraar om onmiddellijk mondeling te mogen bewijzen dat de taak wel degelijk door haar werd gemaakt. Vervolgens gaf zij op elke ter zake doende vraag correct antwoord. De leraar moest dus erkennen dat zij de waarheid sprak en kende haar de te behalen punten toe. 

Respectvol aanmoedigen, duidelijk en gemotiveerd op je strepen staan en kwaliteit eisen werkt! Bij hardnekkige gevallen werkt overleg met alle betrokkenen (ouders) soms als een toverspreuk.

Dit vind ik persoonlijk een goeie oplossing. In het middelbaar kreeg ik soms een '0', en dit omdat ik heel vergeetachtig ben en soms mijn taak thuis vergat. Voor mij was dit helemaal niet leuk. Ik maakte soms beter stukken dan mijn medestudenten en nog kreeg ik minder tot geen punten voor deze taak omdat ik deze taak stomweg vergat. Hierbij wil ik wel zeggen dat deze reden niet altijd geldig kan zijn, want anders zullen veel leerlingen daar gebruik van gaan maken. Als je nog de dag erna mag indienen vind ik het wel oké, maar geen week later. Ook moet er consequent gereageerd worden. Want een voorkeursbehandeling wordt al snel opgemerkt door andere leerlingen en dat zorgt voor verlies van respect voor de desbetreffende leerkracht.
Het geven van bonuspunten vind ik ook een heel goed idee! In mijn middelbare school werd dit in sommige vakken ook gebruikt. Dit mag echter niet enkel om kennis gaan, maar moet ook om de creativiteit en de uitwerking van de taken gaan. Als je als leerkracht een tak krijgt en je ziet veel fouten staan (kennis), maar het er is wel veel werk in gestoken en creatief uitgewerkt dan mag je deze leerling niet afstraffen en hem dan een 0 geven. Misschien kan je deze leerling dan vragen wat er niet duidelijk was en het concept van de taak opnieuw uitleggen. Dit betekent daarom geen herkansing, hoewel ik daar geen problemen mee zie als het een leerling is die het verdient. Als leerkracht ken je natuurlijk ook je leerlingen en weet je wie op welke manier werkt aan taken.
Als je dan uiteindelijk leerlingen hebt die gewoon hun taken opnieuw en opnieuw niet indienen dan mag je hen een 0 geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten